torsdag 1 oktober 2009

Morgonens funderingar

Tänker man bättre och allvarigare på natten? Jag undrar jag, för det är på morgonen alla mina funderingar om livet kommer!

Vad skulle jag lära mig om mitt första förhållande? Jo, att arbete och pengar inte går före familjen! Och när lilla familjen väl flyttade var det inget värt ekonomiskt för då hjälpte HAN ju mig, inte barnen!

Av det andra förhållandet kan jag väl nästan säga att jag blev utköpt, eller? 25 000 kr betalade han för sitt dåliga samvete över att han träffat en ny kvinna, efter 14 dagar som han sen flyttade ihop med efter en månad! Han hade ju likförbaskat träffat henne även om vi bara gjort ett uppehåll, men hade han stannat hos henne? Ja, antar det eftersom han tackat Gud över att han träffat henne och att det är det bästa som hänt honom! Man är ju två i ett förhållande och han hjälpte nog till så gått han kunde för att det skulle ta slut! Han glömde bort sig själv och den fina person han var och är faktiskt född, för att “ta hand om andra” trots att hans egen lycka suddas ut! Att leva andras liv fullt ut och inte sitt eget, har sitt pris: ekonomiskt, att vara fullt kontrollerad, slopa sina intressen och vänner efter 25 år för att HON inte har något gemensamt med dem. Priset på detta: Jo, inga vänner, en Amazon, svets och verktyg som han inte vågar hämta!

Att ständigt ha skuldkänslor, må dåligt och göra allt för att andra ska må bra och skita fullständigt i sig själv, att hellre leva i ett dåligt förhållande man kastat sig in i istället för att man inte vågar vara ensam och inte vågar erkänna att man faktiskt gjort ett stort misstag! Men då kommer frågan: Är man inte mer man om man erkänner sina misstag och gör något åt dem? Varför inte tänka på sin egen lycka och sluta lägga sig i andras problem och hela tiden hänga dem över sig som en gammal matta? Att dygnet runt må dåligt, inte veta vad man vill med sitt liv, hela tiden ekonomiskt blotta ut sig själv för att andra vill leka lyxhustrur? Ok, ok han gjorde sitt val, men vem är det som mår dåligt och blir straffad?

“Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap”

“Man kan bli botad från sina fel om man inte trivs med dem!”

1 kommentarer:

AkH sa...

Ja, funderingar kan man ha lite till och från. Jag kan inte säga att det är vid speciella tillfällen på dygnet som de i så fall brukar komma!

Må gott!
Anna-Karin

Besökare

Online:
Idag:
Denna vecka:
Denna månad:
Totalt: