fredag 24 juli 2009

Nice

Jobbade som sagt var igår. 10 timmar blev det och vi hade sorg. En man hade lämnat detta jordeliv, ca 90 år gammal. Eftersom jag har känt honom sen jag var liten bad jag att få se honom. Först en kuslig känsla, tårar och ett farväl om att han skulle hälsa till dem på andra sidan, de som både han och jag känt. En märkbar syn faktiskt, så plastig. . så död. . .där de sista andetagen var över, och ändå så nära en födelse av ett barn. En stor likhet, ha ha, faktiskt. Vi kommer från ingenting och blir till ingenting, men tror ändå att vi inte levt förgäves och att anden lever kvar på andra sidan, och att anden lever kvar tills vi föds om på nytt. Har ni sett in i ögonen på ett nyfött barn? Vilka hemligheter döljer sig inte där bakom? Universum, liv och död är stort! Något jag kan diskutera i evigheten, jösses vad vitsig jag var i dag då!

For sen hem till pappa och Lucja och åt antagligen säsongens sista jordgubbar. Pappsen var lite på lyset efter ett grillbesök hos Jacek i Hovmantorp. Satt och diskuterade detta om just liv och död och det är så fantastiskt roligt för jag bara älskar Lucjas min när man pratar om andar och spöken, hon är livrädd! Men har man växt upp i Polen och som barn fått vara med om att den döda skulle ligga i öppen kista 3 dagar så kunde man kanske bli mörkrädd. Vilken tur att man inte är det då trots att jag ibland själv känner väldigt starkt för vissa saker.

Har idag jobbat 8,5 timme, har varit trött hela dagen trots att man inte hunnit sitta så mycket, bättre att hålla igång men inte ens det har hjälp. En härlig pensionär på jobbet berättade en liten gullig fräckis: Om flickan från Emmaboda som hade så långa ben att hon kallades för tuppbenen, men det ändrades snart när en liten höna kom emellan. Ha ha, jag har nog tråkig humor!

Sen jag kom hem har jag hunnit duscha, handla, tanka, hämtat god gyrostallrik, dammsugit, diskat och brett mackor som jag ska ha med på min lilla semestertripp till Bergqvara imorgon. Ska hälsa på en gammal kompis som har stuga där och vi ska ta oss en rejäl Gin och Sweppes lemon. Lite semester iallafall. Hoppas SOLEN lyser!

Ja, jag är en bloggande mormor, och mor till två underbara, goa ungar, kan idag ångra att jag inte skaffade fler men har som sagt fått godbitar nu av min lille Liam och märkligt nog kan man ändå minnas förlossningar och blöjåldern som om det vore igår. Tiden går så fort, ta vara på den!

Ska snart ringa min dotter och min mor som jag antar har kommit hem från Danmark. Ikväll får jag väl ta en mysstund med min son, lägga mig tidigt och sova gött.

0 kommentarer:

Besökare

Online:
Idag:
Denna vecka:
Denna månad:
Totalt: